Vizantijski
Carigrad se pružao u istim granicama kao i današnji Istambul. U ogromnom
trouglu između Mramornog mora na jugu, dubokog zaliva Zlatnog Roga na severu,
sa zapada, sa strane kopna, ograničen ponosnim gradskim zidom koji je ulivao
poštovanje; dug više od sedam kilometara, on je bio sagrađen u prvoj polovini V
veka po naredbi Teodosija II.
J. Janssonius - Karta Carigrada (Amsterdam, 1640) |
U X veku trg
Avgusteon je bio religiozni i politički centar grada. Njega su ograničavali sa
severa Sveta Sofija, sa juga carski dvorac, sa istoka dvorac Senata, sa
jugo-zapada on se pružao do Hipodroma. Od ovoga je trga, opkoljenog kolonadama,
iznad kojega se uzdizao stub sa statuom Justinijana na konju, išla ulica Meze
(centralna ulica), koja je – sa istoka na zapad
– prolazila kroz ceo grad, počevši od arkada Miliona, odakle su uzimali
početak putevi carstva, sve do Zlatnih vrata. Od Meze su se prostirale, kao
grane, druge velike ulice koje su se spuštale ka Zlatnom rogu ili vodile ka
kapijama Hariziosa, svetog Romana ili Izvora. Još i danas u Istambulu nalazimo
bez muke tragove, jedva promenjene, starih vizantijskih puteva.
Duž ovih sjajnih
ulica širile su se mramorne kolonade koje su leti čuvale prolaznike od sunca, a
zimi od uličnog blata. Više veličanstvenih trgova su presecali ulicu Meze. To
su bili: forum Konstantina, jedno od najlepših mesta u gradu, sa visokim
stubovima od porfira ovenčanim statuom prvog hrišćanskog cara, forum Bika ili
forum Arkadija, gde su se dizale statue, ukrašene bareljefima, postavljene u
čast Teodosija Velikog i njegova sina. Bilo je još i drugih trgova, opkoljenih
sa svih strana divnim spomenicima, bogato ukrašenih statuama, koje su Konstantin
i njegovi naslednici odneli iz antičkih hramova. Tako su oni napravili od grada
najbogatiji muzej na svetu. Na taj način, kako kaže Konstantin Rodoski,
„veličanstvenošću svojih visokih zgrada, sjajem svojih raskošnih crkava,
galerijama svojih dugih kolonada, visinom svojih stubova, Carigrad je pružao
izgled nesravnjive lepote“.
Međutim, Carigrad
je bio, u svojoj pravoj suštini, veliki grad Istoka, pun kontrasta i različitih
izgleda. Pored širokih ulica, oivičenih raskošnim dvorcima, išle su uske ulice,
prekrivene svodovima, gde sunčana svetlost nikad nije prodirala, gde se u
niskim kućama gomilalo bedno stanovništvo. Pored trgova, popločanih mramorom i
ukrašenih raskošnim spomenicima, išle su prljave i smradne ulice, gde su se
ljudi i životinje gušili u blatnim barama. Noću nijedan izvor svetlosti nije
osvetljavao mrak i ulice su bile prepuštene lutajućim psima, već od ovog doba
bezbrojnim u Carigradu, i lopovima, ne manjim po broju, kojima je policija
prepuštala da uživaju u skoro potpunoj slobodi. Dakle kvartovima prenaseljenim
i bučnim, gde je vrvela gomila, činili su kontrast spokojni kvartovi, gde su u
senci velikih vrtova stajali mirni manastiri. U X veku cela gradska periferija,
sav prostor koji je presecala zelena dolina Likosa, između bedema Konstantinovog
i zida Teodosijevog, bio je skoro potpuno prazan. Tamo su se videle samo velike
nepokrivene cisterne, prostrani vrtovi, obrađena zemlja. Iznad doline se
uzdizao svojom dugom linijom i moćnim arkadama Valensov vodovod.
Crkva Hrista Pantokratora |
„U Carigradu Bog
je imao Svetu Sofiju, car – Svešteni Dvorac, a narod – Hipodrom“. Ova formula
izražava dosta dobro nekoliko osobina srednjevekovnog Carigrada, velikog
verskog grada, centra elegantnog i mondenskog života, koji je bio takođe
središte uživanja i često bučnih nemira Sveta Sofija – „velika Crkva“ – kako su
je obično zvali, bila je čudo prestonice, čudo arhitekture, znalačke i smele,
čudo ukrasa, sjajnih i zaslepljujućih, čudo liturgijskih svečanosti, koje su na
sve prisutne ostavljale nezaboravne utiske, i prava metropola pravoslavlja.
Carski dvorac, koji se podizao na padini što je išla od Atmejdana prema
Mramornom moru, ostavljao je istu impresiju raskoši i velelepnosti. Njegove su
dvorane sijale mramorom, mozaikom i zlatom; svečane priredbe, koje su pratile
sve manifestacije carskog života, u njemu su bile složene i sjajne, sa
utančanošću ceremonijala. Vizantija se ponosila što njima zadivljava i
zaslepljuje ceo svet. Naposletku Hipodrom je bio sve do XII veka najomiljenije
mesto zabave vizantijskog naroda. Trke na dvokolicama, bojevi životinja,
pantomime i vežbanja akrobata, pozorišne predstave, izložbe različitih fenomena
– da nije bilo ovih priredaba „život bi, zaista, bio bez radosti“, kako je
rekao jedan vizantijski istoričar. Na ovom Hipodromu često su priređivani
trijumfi posle slavnih pobeda. Ali pre svega Hipodrom je bio poslednje utočište
narodnih sloboda, mesto gde je nezadovoljni i lako uzbudljivi narod prestonice
sačuvao pravo da viče i da vređa cara ili, ako mu je po volji, da ga slavi.
Poznato je koliko nereda su izazvale partije cirka: Zeleni i Plavi. Koliko je
buna i revolucija počelo na Hipodromu!
Još mnogo drugih
spomenika povećalo je sjaj prestonice. Tamo je bilo, kako je rekao Benjamin de
Tidel, „toliko crkava koliko dana u godini“. Pored Svete Sofije nalazila se
crkva Svetih Apostola, sagrađena od Justinijana. Ona je poslužila kao model
Svetog Marka u Mlecima. Njen mozaik je bio jedno od remek-dela vizantijske
umetnosti. Između zidova dvorca, Vasilije I sagradio je Novu Crkvu (Nea). Dalje
su bile crkve porodice Komnina. Zatim treba spomenuti veliki broj manastira
koji su često bili spojeni sa skloništima za starce i sa bolnicama koje su bile
odlično uređene, jedinstvene, bez sumnje, u srednjem veku. Pored verskih
zgrada, carski je dvorac Vlaherna, koji se, izvan zida, prostirao do lepog
parka Filopationa, bio čudo bogatstva i umetnosti. Putnici koji su dolazili u
Carigrad rado su izjavljivali „da u drugim zemljama nije moguće naći nešto
slično“.
Carigrad je igrao
naročito veliku ulogu u ekonomskom životu. Kroz ovaj grad su dolazili na Zapad
proizvodi dalekog Istoka: mirođije, šećer, biser, drago kamenje i luksuzna roba
koju su proizvodile prestoničke radionice, svila sjajnih boja, bogato izvezena
zlatom, izrađena slonova kost, skupoceni zlatni nakiti. Iz Vizantije dolazila
je toliko dugo vremena sva elegantna i fina raskoš koju je poznavao srednji
vek. Zato je trgovački kvart, koji se nalazio između Avgusteona i foruma Bika,
bio jedan od najživljih kvartova u gradu. U luci se opažalo neprestano i obilno
kretanje poslova. „Trgovci su, kaže Benjamin de Tidel, dolazili u Carigrad iz
svih predela sveta kopnom i morem“, isto tako brojni sa Istoka, muhamedanskog i
slovenskog, kao i sa Zapada.
Beogradska kapija |
Carigrad je imao
ne manju važnost kao intelektualni i umetnički centar. Jedan pisac XIII veka,
Nikola Mezarites, opisao je na slikovit način zanosni život koji je
oduhovljavao škole, osobito školu Svetih Apostola. Ali je naročito Univerzitet,
osnovan u V veku od Teodosija II, obnovljen u IX veku, pažljivo protežiran
carskim autoritetom, bio odlična škola filosofije, nauke, erudicije. Tamo je u
XI veku počeo preporod platonizma koji će postati slava italijanskog XV veka.
Tamo su još u XIV veku predavali oni slavni učitelji koji su, blagodareći
znalačkom proučavanju klasičnih tekstova, bili preteče humanizma. U
vizantijskoj prestonici bilo je nekoliko znamenitih biblioteka odakle su nam
došli mnogi rukopisi antičkih autora. U isto vreme Carigrad je bio veliki grad
umetnosti čiji je uticaj na razvijanje pojedinih umetnosti kod Istočnih Slovena
kao i na Zapadu bio velik.
Računa se da se
broj stanovnika Carigrada u srednjem veku penjao do jednog miliona.
Stanovništvo je bilo šareno i kosmopolitsko. Tamo su se susrele, kao nekad u
turskom Istambulu, sve rase, sve religije, svi tipovi, sva odela, svi jezici.
Zato je carigradska ulica izgledala živo, oduševljeno, slikovito; neprestano
novi prizori – veličanstvene povorke careva koji su išli u crkvu, trijumfalni
ulazak pobedničkih vladara, posete inostranih suverena, praznici povodom
carskih krunisanja, svadbi ili pogreba – davali su ulici neobičan izgled.
Putnici koji su posećivali Carigrad odnosili su sa sobom zaslepljujuću sliku
vizantijske ulice.
Sav je srednji
vek sanjao o Carigradu, gradu čudesa, nečuvenom po bogatstvu, moći, lepoti,
koji sav plamti zlatnim zracima. Kod skandinavskih Vikinga koji su niz ruske
reke silazili prema nesravnjivom Carigradu, kao i kod Mlečića, koji su dobro
poznavali njegovo bogatstvo i zavideli mu, kod Muhamedanaca na Istoku kao i u
feudalnim zamkovima Zapada, gde su truveri – treba samo pročitati poemu
„Putovanje Karla Velikog“ – pričali čudesa o carskom dvorcu u Vizantiji, svuda
je prestiž velikog i slavnog grada bio zaslepljujući. Divnim ukrasima, koje je
on pružao, raskošju svojih dvoraca i sjajem svojih crkava, svojim bogatstvom i
svojom ekonomskom i intelektualnom aktivnošću, vizantijski Carigrad je
izgledao, zaista, prema rečima Vilearduena – „kao grad koji je svima ostalima
bio gospodar“.
Нема коментара:
Постави коментар