Život u slobodi pod gusarskom zastavom obuhvatio je još jednu, za mnoge možda neočekivanu, grupu morskih razbojnika: žene-pirate. Tokom XVII i XVIII veka, žene nisu bile tako retka pojava na moru kako se to obično misli. Postoji sasvim utemeljeno predanje o ženama preobučenim u mušku odeću, koje su na taj način tragale za svojom srećnom zvezdom ili pratile muževe i ljubavnike na moru. Mi, naravno, znamo samo za one nesrećnice koje su uhvaćene i otkrivene. Njihove uspešnije sestre odjedrile su u anonimnost. Pa ipak, na piratskim brodovima, po svemu sudeći, plovilo je malo žena. Da ironija bude veća, ova činjenica je verovatno doprinela slomu piratstva – država je relativno lako skršila otpor piratskih zajednica koje su bile raštrkane i po prirodi ranjive, jer je za njih bilo izuzetno teško da održe ili obnove svoje brojno stanje. Nasuprot tome, dužeg veka i daleko uspešniji bili su pirati na Južnom kineskom moru, organizovani u porodične grupe, sa sve ženama i decom na moru – tako da su uvek dolazile nove generacije pirata.1
Meri Rid mačem probada svog protivnika. |
Međutim, najpoznatije žene-pirati bile su EnBoni i Meri Rid. Svoju vanbračnu kćer – Meri Rid – majka je vaspitavala kao dečaka, predstavljajući je rođacima kao zakonitog sina. Meri je odmalena morala da nauči da se bori sa teškim životnim okolnostima i izrasla je u „odvažnu i jaku“ tinejdžerku. Njoj se, izgleda, dopao identitet muškarca, pa se prijavila kao mornar na ratni brod, a zatim se borila pod engleskom zastavom tokom rata u Flandriji. Pred kraj ratau krcala se na holandsku lađu koja je plovila za Zapadnu Indiju. Nakon što je njen brod zarobila banda „Pamučnog“ Džeka Rekama, u kojoj je već bila EnBoni, Meri je odlučila da okuša sreću sa piratima. Prihvatila je novi način života i stupila u vezu sa jednim članom posade. Kada je njen ljubavnik trebalo da reši neku svađu na uobičajeni piratski način, „mačem i pištoljem“, Meri mu je spasla život boreći se, dva sata pre zakazanog duela, sa izazivačem, koga je zatim probola svojim kratkim mačem.3
Jedan od svedoka sa njihovog suđenja, žena po imenu Doroti Tomas, koju su pirati držali u zatočeništvu, rekla je da su žene „nosile muške bluze i pantalone, da su vezivale marame oko glave i da je svaka bila naoružana mačem i pištoljima“. Činjenica da su Boni i Ridova bile u muškoj odeći nije uspela da zavara zatvorenicu, jer je „zbog veličine njihovih grudi, znala iverovala da su u pitanju žene“.
Drugi zarobljenici pirata izjavili su da su Boni i Ridova bile „razuzdane, nevaspitane, da su mnogo psovale i bile spremne da urade bilo šta na palubi“. Pokazalo se da su obe žene imale neku vrstu rukovodeće uloge, jer su pripadale grupi predviđenoj za brodske nagrade – koje su dodeljivane samo najneustrašivijim i najuglednijim članovima posade. Kada bi pirati „ugledali neku lađu, krenuli u poteru za njom ili je napali“, njih dve su „oblačile mušku odeću“, dok su u ostalim prilikama „nosile haljine“.5
Godine 1720. Rekama, Boni i Ridovu zarobila je britanska vojna šalupa na obali Jamajke. Posada je bila potpuno pijana (sasvim uobičajena pojava) u svom skloništu i samo jedan član je bio u stanju, pored Boni i Ridove, da pruži otpor. Meri Rid, zgađena takvim ponašanjem, otvorila je vatru iz pištolja na pirate u skloništu, „ubivši jednog a ranivši nekolicinu drugih“. U trenutku kada je došao red na žene da se pojave na sudu, već osamnaest pirata je bilo osuđeno na kaznu vešanjem. Trojica njih, uključujući Rekama, kasnije je u lancima pogubljena na istaknutom mestu, kako bi njihovi truli leševi poslužili kao moralna pouka i „javni primer“ pomorcima u prolazu. Međutim, Meri Rid je isticala da se „odvažni muškarci“ – poput nje – ne plaše smrti. Junaštvo je bilo najcenjenija od svih vrlina među piratima, jer je samo ono moglo da im obezbedi opstanak. „Pamučni“ Džek je od vođe palube postao kapetan, kada se dotadašnji zapovednik Čarls Vejn pokazao pred posadom kao kukavica. Zato su za Rekama najsramniji mogući kraj karijere predstavljale reči koje mu je En Boni uputila pred pogubljenje: „Da si se borio kao muškarac, ne bi morao davisiš kao pas“. I Boni i Ridova su izbegle vešala „pozvavši se pred sudom na svoje trbuhe, predstojeći porođaj i moleći da se odluka o pogubljenju ukine“.6
Napomene:
1. Rediker, Liberty beneath the Jolly Roger, str. 8-11, 233 n26; Op. Cit. 1, str. 212; Platt & Chambers, Pirate, str. 32-33, 62; Op. Cit. 4, str. 285; Ulrike Klausmann, Marion Meinzerin & Gabriel Kuhn (engl. prev. Nicholas Levis), Women Pirates and the Politics of the Jolly Roger, str. 36-37.
2. Platt & Chambers, Pirate, str. 33; Rediker, Liberty beneath theJolly Roger, str. 10, 232-233 n24, n25.
3. Rediker, Liberty beneath the Jolly Roger, str. 3-5, 8, 13; Platt & Chambers, Pirate, str. 32-33.
4. Rediker, Liberty beneath the Jolly Roger, str.5-7, 13-16, 234 n41; Platt & Chambers, Pirate, str. 32-33; Op. Cit.1, str. 623-626.
5. Rediker, Liberty beneath the Jolly Roger, str.7-8.
6. Ibid, str. 2-3, 5-7, 13-14; Platt & Chambers, Pirate, str. 32, 35; Op. Cit. 1, str. 158-159.
Iz knjige: Do or Die - PIRATSKE UTOPIJE
Нема коментара:
Постави коментар